pátek 6. dubna 2012

KOLEJ TODAY, Martina Doležalová

"Libor se pro změnu sdružil s nějakou zamlklou podivínkou Lídou, o který se říká, že je cvok. Každý ráno na koleji cvičí jógu, a když je ve sprše, další zájemce o koupel si musí počkat hodně dlouhou dobu - a potom vejde do naprostý ledárny. Ta chudinka se na každou jinou kouká, jako by ji chtěla zabít, kdyby se na ni nebo snad na jejího milánka jen křivě podívala, taková svatá Máří, sice s docela pěknou postavou, ale účes šíleně nemoderní, nezajímavej obličej a kukadla mrňavý jak nějaká užovka."

"Když jsem na kolejích poznala Libora a začali jsme se přátelit (nebo spolu chodit), musela jsem rozšířit rituály i za něj. Začala jsem s ním spát, abych obětovala své tělo k jeho potěše a tím plnila úkol pokory - snažila jsem se přijímat jeho sexuální pohyby jako důtky, které vymýtají z mého těla zlo a špatnou energii skrze energii přírodní, živočišnou, vycházející ze zemité podstaty tvoření. Po aktu s ním, při kterém jsem v mysli odříkávala mantru za odevzdání těla a ochranu duše, jsem se vždy vypravila do koupelny na očistné omytí, znásobené o ledovou sprchu dvojitého trvání."

***

Martinu Doležalovou jsem poznala během kurzu Obecné francouzštiny na Francouzském institutu v Praze - chuť bez přestání se vzdělávat, komunikativnost, všeobecný přehled, kreativita a otevřenost - téměř okamžitě se stala mou přítelkyní. Palác knih Luxor, 1 krok, 2 kroky, 3. krok, Novinky (Česká beletrie), 162 cm vysoko po pravé straně: KOLEJ TODAY, Martina Doležalová. Martina již několik let recenzuje baletní představení, koncerty klasické hudby a jiné kulturní akce na různých pražských scénách pro nekomerční portál www.nenudtese.cz. Martina Doležalová, spisovatelka - tuto její tvář jsem ještě neznala. Knihu jsem zakoupila a nyní bych Vás s ní ráda seznámila. KOLEJ TODAY by měla být čtena...


KOLEJ TODAY vypráví 18 povídek, které spojuje postava Veroniky, která Vám může a nemusí být sympatická, protože ona není důležitá, je pouhou sběratelkou povídek svých přátel, známých či osob, které zasáhli do jejího studentského života. Gabriel, David, Richard, Honza, Ester, Tereza, Karel, Katka, Dana, Viktorie, Bedřich, Emil, Lída, Natálie, René, Šárka, Veronika a další jména, která se míhají v jednotlivých povídkách. Veronice nefandím - extra třída, vnitřní soucit, fakt kus, hezká, milá, tvrdá sama k sobě - z kladné postavy literárně mnoho nevytěžíte.

Ublížený Gabriel, který v afektu pobodá svou ex-přítelkyni, vnímavý David, Richard zamilovaný do svého spolubydlícího Libora, Honza a jeho procitnutí ze tmy, pozorovatelka Ester, samoty bojící se Tereza, Karel podezírající svého přítele Richarda z vraždy Moniky Angelis, studentka literatury na Karlově Univerzitě Kateřina, Dana naslouchající paní Dvorné, zlodějka kabelek Viktorie, rozvod Bedřicha a Moniky, řidič Emil, který si přečetl jednou v metru cizí SMS zprávu, nemocná Lída, podzim a Kaštan, přítel Veroniky René a jeho pobyt v Dublinu, utrápená Zuzana. Jednotlivé povídky jsou příliš krátké a občas postrádají aktivní děj, ale jejich společný střed (Veronika) a posloupnost nás nenásilně nutí knihu dočíst.

Jsem ráda, že jsem knihu koupila, jsem ráda, že jsem celou knihu přečetla a myslím si, že Martina Doležalová naplnila povídkový žánr a dostála spisovatelské povinnosti jemně přinutit čtenáře knihu dočíst. Kupte si tuto sbírku povídek a ponořte se do studentského života, který nastiňuje nesčetné problémy, které nás doprovází až do dospělosti... 

- Pokud byste se chtěli o autorce, Martině Doležalové, dozvědět více, informace hledejte na jejích webových stránkách - http://martinadolezalova.cz/

Žádné komentáře:

Okomentovat